23.3.12

Massageolja

Jag har blivit helt såld på att lära mig hur man gör egna massageoljor, tyvärr har jag inga små glasflaskor att förvara dem i för senare användning. Men ju oftare man googlar och läser desto mer tror jag att man vågar improvisera ihop något som passar just den personen som ska masseras för tillfället.

Olivolja och Mandelolja rekommenderas överallt (dock inte till allergiker). Som förövrigt ska vara kallpressad - vilket tydligen är väldigt viktigt när det gäller hudvård.
Rosenolja och Lavendel är tydligen favoriter som läggs i basen, själv har jag alltid haft lite svårt för lavendel, och rosenolja känns lite för vanligt. Jag personligen tror mer på citron och apelsin - det lockar mig mer i alla fall.

Andra rekommenderade oljor (som jag aldrig tidigare själv stött på) är Vetegroddsolja, Celendulaolja, Jojobaolja (Kom ihåg: kallpressat!!)
Sen ska man ha olika oljor beroende på vilken sorts massage man ger... Det här är way over mitt vardagliga intresse, men ni kan läsa mer på Vita Veras hemsida, eller helt enkelt googla själva.
Utöver det är det så mycket annat man ska tänka på. Vissa oljor skapar lättare irritation på huden än andra (enl. Aroma Creatives hemsida) som exempelvis Citronmeliss, Pepparmynta, Rosmarin och Tea-Tree. Och andra bör inte användas vid graviditet, epilepsi och högt blodtryck, där Salvia tas upp som ett exempel.

Ett tips som jag har läst någonstans är att man ska tänka på att vara varsam med mängden eteriska oljor; vilket kan sägas vara självklart, men de enda riktiga motiveringarna jag har stött på är att de torkar ut, och vid massage så kan man senare finna oljan i blodet, alltså ska man bara använda sådant som man själv kan tänka sig att äta.

Så vadan mitt intresse för masageoljor?
Ja, uppenbarligen är jag intresserad av massage i allmänhet. Men jag har inte gått någon kurs eller är certad. Men jag kan inte neka till att det lockar att gå en utbildning vid senare tillfälle.
Men jag tycker om att pyssla om människor och massage brukar vara i allmänhet uppskattat.
Tidigare har jag bara använt mig av babyolja (vilket jag tycker fungerar utmärkt), men jag blev bara helt enkelt sugen på något nytt, kanske avancera mig lite, jag finner det väldigt givande att testa sig fram.

Men å andra sidan kan det tydligen vara lite dumt att testa sig fram vad gäller massageoljan, med tanke på hur mycket det var som man skulle tänka på...
Men massera tänker jag inte sluta göra, det är rogivande för mig att hålla fingrarna sysselsatta, och tycks vara avslappnande för de som får massage

Effekter av massage:
- Förbättrar blod- och lymfcirkulationen, immunförsvaret och matsmältningen
- Lösgör gifter/slaggämnen för borttransportering som i sin tur minskar trötthet
- Mjukgör huden
- Stärker muskler och leder

Så, mer massage åt folket!
Våga ge dina kamrater massage, och våga ge varandra feedback så att man kan bli bättre =)

Allt gott
Helena Dahlén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade